Vårda kundrelationerna via mobilen

Idag är mobiltelefonen ett av våra viktigaste arbetsverktyg. Med den kan vi hålla kontakt med våra kollegor och kunder, även på distans. I en digitaliserad verklighet blir det allt viktigare för företagen att använda sig av smarta och effektiviserande verktyg för att nå ut med sin marknadsföring, kommunicera med sina kunder och få löpande information om sin kunddialog. Den goda nyheten är att allt detta numera ryms i mobilen genom smarta CRM-appar.

Vad är CRM?

Men låt oss backa bandet – vad är egentligen CRM? CRM står för “customer relationship management”, eller kort och gott “kundvård” på svenska. Det här är inte ett tekniskt system utan handlar om att det arbete företag gör som handlar om kundrelationer. Det kan till exempel handla om arbetsprocesser för hur företaget ska kunna skapa nya kundrelationer eller administration av befintliga medlemmar i en kundklubb. Målsättningen med all CRM är förstås att få bättre relation till kunderna, att kunna förutse deras önskemål och beteende och nå dem med exakt rätt information vid rätt tidpunkt.

Inte helt enkelt alltså! Därför finns det CRM system. Ett CRM-system är ett IT-stöd som hjälper företaget att ha koll på sina kundrelationer och där företaget enkelt kan skapa lösningar för sin kundsupport, administration och analyser av kundbeteende och sina egna sälj- och marknadsstrategier. Och idag finns naturligtvis dessa system integrerade i smarta appar som ger dig som företagare allt du behöver direkt i din smartphone eller surfplatta.

Därför behövs digitala CRM-system

Allt mer av företagets försäljning och kommunikation har flyttat till nätet. Det här har inte minst visat sig under den pågående coronapandemin då digitaliseringen gått snabbare än någonsin! Målet med all CRM är att skapa en bättre relation till kunderna och förstå kundens specifika behov och hur företaget kan uppfylla dessa behov.

Men för att få reda på detta behöver företagen kommunicera med kunderna. Här är den digitala tekniken extremt effektiv eftersom den både låter företagen kommunicera direkt med kunderna och samla in data om deras beteende. Det här är helt enkelt en av de stora fördelarna med de smarta digitala teknikerna som idag har blivit en så stor del av allas vardag. Därför är det inte konstigt att de flesta företag och yrkeskategorier idag använder sig av digitala system på ett eller annat sätt.

Ett CRM-system kan ge dig som företagare en överblick över bland annat vilka kunder som företaget har just nu och när de senast handlat. Genom CRM-systemet kan du administrera din kundkommunikation genom exempelvis utskick till specifika kundgrupper. Du kan följa hur effektiva dina marknads- och säljaktiviteter är och kan enkelt få de analyser du behöver för att kunna utvärdera och vid behov ändra dina strategier. Ett smart CRM-system är helt enkelt ett effektivt verktyg för att skapa bra kundrelationer för både stora och små företag.

Vårda kundrelationerna via mobilen
Rulla till toppen
zakra