Spel för mobiltelefoner

Att spela på sin mobiltelefon är det många som gör idag för att fördriva tiden medan de pendlar till jobbet eller väntar på bussen. Det allra första mobilspelet sägs vara Tetris, som kom förinstallerat på mobiltelefonmodellen Hagenuk MT-2000 från 1994. För den stora massan kan det dock sägas att det var i och med Nokias lansering av Snake år 1997 som mobilspelandet kom att slå igenom. Det kom ursprungligen installerat på Nokia 6110 och levde vidare under flera år framåt, bland annat på den omåttligt populära modellen Nokia 3310 från 2000.

Stort utbud av spelappar idag

På den tiden fanns inga internetuppkopplade smartphones med iOS eller Android, istället fick man hålla tillgodo med de få spel som kom förinstallerade på mobiltelefonen. Idag ser det som bekant helt annorlunda ut och det är enkelt att lägga till nya spel och appar genom att välja och vraka från ett stort utbud.

Vad många kanske inte tänker på när de laddar ner en app från Google Play eller App Store är att det är människor som har skapat alla dessa appar och som inte sällan också har det som heltidsjobb. Vissa företag, som svenska PiJa, har specialiserat sig på att skapa appar på uppdrag av andra som vill nå ut med sitt budskap eller bara stärka sitt varumärke.

Köp i appar

Andra svenska utvecklare, som King, lever på att skapa sina helt egna mobilspel och det är väl få som har lyckats missa deras megahit Candy Crush. Något som karaktäriserar Kings mobilspel är de så kallade mikrotransaktionerna. Det innebär i korthet att man kan ladda ner deras mobilspel gratis men att det sedan finns olika former av mikrobetalningar inuti spelen. Ofta handlar det om att köpa sig tid. När liven i spelet tar slut måste man vänta kanske en halvtimma på att ett nytt liv ska fyllas på. Det här är helt konstgjorda fördröjningar som utvecklarna har lagt in i spelen för att folk ska betala.

Under mobilspelens tidiga år var det istället legio att man betalade en fast engångskostnad för spelet innan man laddade ner det. Mobilspelsutvecklarna upptäckte dock med tiden att de kunde tjäna mycket mer om spelarna betalade flera gånger för samma spel, trots att det bara rör sig om ett fåtal procent av spelarna som betalar via mikrotransaktioner.

Det kan även handla om att man har ett begränsat antal drag på en viss bana i spelet och när alla drag är slut kan man köpa sig ett antal nya drag för en liten slant så man klarar banan och slipper spela om den från början. Vissa anser dock att detta är en form av fusk eftersom man köper sig fördelar i spelet. Vissa mobilspel har dragit detta ännu längre, där man måste lägga ner många timmar på att nöta eller samla en viss virtuell valuta och detta brukar även kallas “pay to win”. Ska man se det positivt får man ju i alla fall ett naturligt avbrott från spelandet när liven tar slut och man måste vänta en stund innan man kan spela igen.

Spel för mobiltelefoner
Rulla till toppen
zakra